Un bon cafè és «una dansa entre l’acidesa, l’amargor i la dolçor», segons Clàudia Sans, responsable de qualitat de Cafès Magnífico, una empresa familiar establerta al barri del Born de Barcelona.
Com ha passat amb el món del vi, el del cafè està avançant cap a la qualitat i el sector viu una «bogeria» any rere any, segons la campiona de tast Begoña Baqué, que diu que cal valorar aspectes tan variats com l’acidesa, l’aroma, el cos, la uniformitat i també el grau de satisfacció que provoca tastar-lo.
De tot això es parlarà aquest cap de setmana a l’Hospitalet de Llobregat, a la primera edició del Fòrum Coffee Festival que es fa al recinte la Farga amb el propòsit de ser una plataforma per a productors, torradors, baristes i consumidors. Després d’anys ocupant un petit espai dins la fira Alimentària, ara agafa entitat pròpia.

«Rere una tassa hi ha un origen, un procés i tota una indústria que gira entorn un petit gra de 3 mil·límetres, i necessitem informació d’allò que estem prenent», segons la directora del festival, Iolanda Bolaños. La matèria primera del cafè «és la gran desconeguda», però el client «cada vegada és més conscient del cafè especialitzat», apunta Clàudia Sans.
El millor barista
Una setantena d’expositors participen en la trobada, on s’organitzen conferències, taules rodones, demostracions i concursos. L’organització del Fórum Coffee Festival preveu atraure uns 10.000 assistents en tres dies. L’objectiu és repetir la cita cada any i fer-ho de forma itinerant.
Entre les activitats previstes s’escollirà el millor professional especialitzat en la preparació de cafè entre 14 aspirants de diferents llocs d’Espanya.
El coordinador del jurat, Rubén Sanz, ha explicat que per triar el millor barista es valorarà el coneixement del producte, la maquinària, l’aigua, la capacitat d’identificar-ne l’origen o de tots els mètodes d’elaboració del cafè i no només l’espresso perquè «cal una combinació de tots aquests elements si es vol aspirar a una beguda excel·lent».

Flors o ossets sobre el cafè
Decorar els cafès amb llet amb el dibuix d’una flor o d’un cor és una tècnica que s’ha anat estenent i s’ha convertit en tendència a les cafeteries especialitzades.
Karen Quiroga és campiona d’aquesta tècnica que es coneix com a «lattear» i defensa que els dibuixos donen un «valor afegit» a la beguda «perquè denoten que s’ha elaborat amb més estima«.
«El client que rep un cafè amb una flor, per exemple, sap valorar que al darrere hi ha un temps de preparació especial que no tenen altres begudes», afegeix.
A totes hores
La directora del festival, Iolanda Bolaños, creu que totes les baules de la cadena s’han de tenir en compte i destaca el paper de l’hostaleria, que treballa amb horaris que comencen molt aviat i s’allarguen fins ben entrada la nit i «el cafè és present absolutament a totes hores».
Segons els organitzadors, es calcula que al món es consumeixen 14.000 milions de tasses diàries i que el 83% dels espanyols consumeixen almenys un cafè al dia.