Diumenge un pilot fora de servei va intentar desactivar els motors d’un avió d’Alaska Airlines en ple vol. L’home, Joseph David Emerson, seia en un seient auxiliar a dins de la cabina quan de sobte es va llançar sobre els comandaments per aturar l’aparell.
Un dels pilots, que sí que estava de servei, va apartar la mà d’Emerson mentre l’altre informava sobre l’emergència del vol i finalment el van treure de la cabina.
L’avió havia sortit de la ciutat d’Everett i es dirigia a San Francisco, però va aterrar quan només feia una hora que havia alçat el vol a Portland.
Ara s’han sabut més detalls sobre els fets. Segons la primera declaració d’Emerson, hauria pres bolets al·lucinògens per primera vegada 48 hores abans del vol.
A banda dels bolets, Emerson també explica que «no estava bé». Durant els últims sis mesos havia tingut una depressió, portava 40 hores sense dormir en el moment que va pujar a l’avió i atribueix l’acció a un atac de nervis.
La mateixa declaració recull les paraules del pilot: «L’he feta grossa. He intentat matar tothom».

«Estava somiant»
Quan l’avió estava aterrant Emerson encara va tornar a actuar. Va intentar agafar la maneta d’una de les sortides d’emergència, però una hostessa el va aturar a temps i ell mateix la va alertar: «M’heu d’emmanillar ara mateix o tot anirà malament».
«Vaig estirar les manetes del tancament d’emergència perquè em pensava que somiava i només em volia despertar», recull la declaració.
Alaska Airlines, per la seva banda, ha dit que ni durant el registre ni durant l’embarcament van observar cap signe que els alertés que l’home estava incapacitat per viatjar a l’avió.
Acusat d’intent d’assassinat
Arran de l’incident, Emerson està acusat de 83 càrrecs d’intent d’assassinat i de posar en perill l’avió, tal com va confirmar l’oficina del xèrif del comtat de Multnomah.
Segons una base de dades de l’Administració Federal d’Aviació consultada per l’agència Reuters, l’home figura com a pilot certificat i va rebre una autorització mèdica el mes passat.
Emerson va començar a treballar a l’Alaska Air Group l’agost del 2001 i, segons la mateixa companyia, «en cap moment se li havien negat, suspès o revocat les seves certificacions» per pilotar.
La presència de pilots fora de servei als seients auxiliars de la cabina és habitual en la logística de les aerolínies, per traslladar-los a casa després d’un servei o bé per dur-los fins a l’aeroport on tenen assignat el pròxim vol.