Santiago Abascal hauria d’aclarir aquest dimarts davant del rei si Vox manté o no el seu suport a una hipotètica investidura d’Alberto Núñez Feijóo. Amb l’extrema dreta, el popular encara ho tindria difícil, però sense els d’Abascal, és del tot impossible que accedeixi a la presidència.
D’entrada, Vox havia dit que oferia el seu suport gratuïtament al PP, però ja no és tan clar després de la ruptura amb els populars durant la votació per a la presidència del Congrés. Es va visualitzar quan els 33 diputats de l’extrema dreta no van votar la candidatura de Cuca Gamarra i quan Vox, sense rebre l’ajuda que hauria volgut del PP, va quedar fora de la mesa.
De fet, l’extrema dreta ha mantingut la incògnita fins al final. Aquest dilluns, el secretari general, Ignacio Garriga, reclamava al líder popular que donés «explicacions públiques i urgents» sobre la seva suposada «deriva» per seduir el PNB, que alhora ha tancat la porta a negociar amb els populars.
Garriga advertia que, en funció de la resposta, Santiago Abascal es decantarà per un sí o per un no davant del rei. La resposta no ha arribat –o almenys no s’ha fet pública– i la posició de Vox segueix sent una incertesa.
El secretari general de Vox també va recordar que el PP i ells governen junts en quatre comunitats autònomes i va reivindicar els «pactes raonables» que ho van fer possible.
Amb tot això, la trobada d’Abascal amb el monarca ha obert la segona i última jornada de la ronda de consultes, que ha de seguir amb Pedro Sánchez i, ja a la tarda, Alberto Núñez Feijóo.
Mentre no tingui el suport garantit de Vox, en aquests moments, una investidura de Feijóo només té els vots assegurats de 139 diputats del Congrés: els 137 del PP, el d’UPN i el de Coalició Canària, amb qui els populars han signat un pacte aquest dimarts per sumar el vot de la seva única diputada.