Els treballadors de Renfe i Adif han anunciat una vaga per protestar contra el traspàs de Rodalies acordat per Esquerra i el PSOE, tot i que Pedro Sánchez encara no té assegurada la investidura.

La vaga està anunciada per als dies 24 i 30 de novembre, i 1, 4 i 5 de desembre, tots laborables. I està previst que sigui de 24 hores a tot Espanya.

Així ho han decidit els comitès d’empresa de les dues empreses públiques, per unanimitat de tots els sindicats, reunits aquest dimarts de forma extraordinària a Madrid.

L’acord entre republicans i socialistes estableix la creació d’una nova empresa, Rodalies de Catalunya, que assumiria els actius de Renfe a Catalunya. Entre aquests, els trens i els treballadors, un col·lectiu amb molta mobilitat reticent a deixar de formar part d’una empresa estatal per integrar-se en una que només operarà a Catalunya.  

Els sindicats exigeixen no només que es garanteixin els «drets econòmics» dels treballadors, sinó també els «professionals i de mobilitat».

Rodalies de Catalunya, una empresa mixta

Segons l’acord, el manteniment de les línies que es traspassin a aquesta nova empresa tampoc no el farà Adif, sinó l’ens de la Generalitat Infraestructures Ferroviàries de Catalunya, Ifercat.

La nova empresa Rodalies de Catalunya serà mixta, és a dir, amb un consell d’administració dividit a parts iguals entre l’Estat i la Generalitat.

La presidència d’aquest consell, però, l’ocuparà una persona proposada per la Generalitat i tindrà vot de qualitat, de manera que l’administració catalana hi tindrà majoria.

De tota manera, els acords més transcendents s’hauran de prendre per una majoria qualificada que obligarà a buscar el consens entre les dues administracions.

Tot aquest procés comença ara, amb el compromís de tancar-lo durant la pròxima legislatura, i la previsió és que la Generalitat gestioni, d’entrada, tres de les actuals línies de Rodalies.

Les primeres del traspàs: R1, R2 Sud i R3

Es preveu que siguin l’R1 entre Molins de Rei i Maçanet, l’R2 Sud entre Barcelona i Sant Vicenç de Calders, i l’R3 fins a Puigcerdà i ara en obres de desdoblament.

L’R4 en queda fora, almenys de moment, perquè hi passen molts trens de mercaderies, però en el futur altres línies podrien afegir-se a les que dependran de Rodalies de Catalunya.



Source link

Publicaciones Similares

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *