Combats entre un grup de 30 serbis armats i la policia kosovar al pati d’un monestir ortodox a Zvecan, al nord de Kosovo. L’atrinxerament ha passat després que el grup ataqués un destacament de policies i matessin un agent aquest diumenge al matí.

Segons el ministeri de l’Interior, els assaltants estan «equipats militarment amb vehicles blindats i armes pesants». Hi ha tres atacants morts i quatre de detinguts, mentre els combats continuen.

Per precaució, el govern kosovar ha tancat els passos fronterers amb Sèrbia, i les forces de pau de l’OTAN s’han desplegat als carrers de Zvecan.

La diòcesi de l’Església ortodoxa sèrbia ha explicat que un grup d’homes emmascarats han entrat per la força al monestir i, per protegir-se dels trets, han hagut de tancar les portes del temple amb els sacerdots i devots a dins.

El primer ministre de Kosovo, Albin Kurti, ha qualificat els atacants de «terroristes i criminals» i d’estar patrocinats per Sèrbia, amb l’objectiu de desestabilitzar el país.

 

Un dels atacants i un sacerdot del monestir serbi de Zvecan (Govern de Kosovo)
Els vehicles reforçats que han utilitzat els atacants (Govern de Kosovo)

Ara per ara, Sèrbia no ha fet cap declaració oficial sobre els fets ni ha respost a les acusacions de Kurti. Tant la Unió Europea com la missió de l’ONU a Kosovo han condemnat l’atac i ha cridat a la desescalada de la violència.

La regió de Mitrovca, de majoria ètnica sèrbia, és una de les més inestables i violentes de Kosovo des que va esclatar la tensió entre serbis i albanesos per l’anomenat «conflicte de les matrícules».

Aquesta setmana passada, les converses per normalitzar les relacions entre Sèrbia i Kosovo es van estancar per la creació d’una associació de municipis que confereixi més autonomia a la comunitat serbokosovar –una exigència de Belgrad–. El govern de Kosovo s’hi oposa mentre Sèrbia no reconegui la seva independència.

 

Les forces de pau de l’OTAN s’han desplegat als carrers de Zvecan (REUTERS/Fatos Bytyci)

Tots dos estats han estat submergits en múltiples crisis des de la fi de la guerra, el 1998. Un conflicte que va deixar 13.000 morts, la majoria albanokosovars. Els albanesos representen el 90% de la població a Kosovo –una antiga província de Sèrbia–, mentre que els serbis només un 4%. Malgrat això, al nord del país són majoria.

Les tensions estan a flor de pell des del boicot de la comunitat serbokosovar a les eleccions municipals del maig, i després de l’amotinament d’un grup de manifestants serbis en protesta per l’ordre del govern de Pristina a canviar la documentació i les matrícules de Sèrbia.

 



Source link

Publicaciones Similares

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *