L’agència Reuters, citant dues fonts de seguretat egípcies, ha assegurat aquest dilluns que els Estats Units, Israel i Egipte han acordat un alto el foc al sud de Gaza a les nou del matí, una hora menys a Catalunya, per reobrir el pas fronterer de Rafah.

Aquest pas comunica la Franja de Gaza amb Egipte i és l’únic dels sis que no està sota el control d’Israel, la resta estan tots tancats i no s’hi permet ni l’entrada ni la sortida de persones o mercaderies.

Les fonts egípcies no han especificat quantes hores hauria de durar aquest alto el foc, però han apuntat que el pas de Rafah estarà obert durant sis hores, fins a les 4 de la tarda.

Israel nega la treva

L’oficina del primer ministre d’Israel, Benjamin Netanyahu, però, ha desmentit poc després que hi hagi cap treva en vigor al sud de la Franja de Gaza, almenys que estigui relacionada amb un acord perquè els estrangers que hi ha puguin marxar:

«Actualment, no hi ha cap treva ni ajuda humanitària a Gaza a canvi que es deixi sortir els estrangers.»

Els Estats Units, que calculen que hi ha entre 500 i 600 persones a la Franja que tenen doble nacionalitat nord-americana i palestina, els han demanat que s’acostin al pas amb la intenció que puguin sortir-ne via Egipte.

Mentrestant diversos mitjans d’Israel afirmen que diversos ministres del Likud, el partit de Netanyahu, s’oposen «de manera vehement» a un alto el foc a Gaza per permetre l’entrada d’ajuda des d’Egipte.

Després de la negació d’Israel ha arribat la de Hamas: també segons Reuters, Izzat El Reshiq, portaveu d’aquesta organització que controla la Franja, no és cert que hi hagi un acord d’auto el foc.

Camions de combustible de l’ONU surten de Gaza

Camió cisterna amb la bandera d’ONU sortint de Gaza cap a Egipte, aquest dilluns al pas de Rafah

Malgrat tot, cap a tres quarts d’onze, hora local, les càmeres de Reuters que emeten en directe des del pas de Rafah han mostrat camions de combustible amb la bandera de l’ONU sortint de Gaza en direcció a Egipte.

Des de fa dies l’ajuda humanitària enviada per diversos països s’acumula a la ciutat egípcia d’Al-Arish, a uns 40 quilòmetres de la Franja de Gaza.

L’ONU ha advertit que s’espera que s’esgoti el combustible dels hospitals de Gaza en 24 hores. «L’aturada dels generadors de seguretat posaria en risc la vida de milers de pacients», ha dit l’oficina humanitària de les Nacions Unides.

Mentrestant, durant la nit de diumenge a dilluns han continuat els bombardejos israelians a la Franja, i segons alguns testimonis contactats per Reuters, han estat els més intensos fins ara.

Situació límit a Gaza

A Gaza la situació humanitària s’ha col·lapsat: centenars de milers d’evacuats no tenen ni aigua potable ni menjar i els hospitals i cementiris estan plens.

Davant la imminent operació militar, bona part de la població ha estat evacuada: fins ara, uns 600.000 palestins s’han traslladat al sud de la Franja després de l’anunciada ofensiva terrestre d’Israel.

Justament al sud, Israel ha bombardejat Khan Yunis i Rafah, les ciutats principals. Sense concretar terminis, el secretari d’Estat dels Estats Units, Antony Blinken, havia assegurat aquest diumenge que «Rafah estarà obert».

Segons han dit els EUA, Israel li ha assegurat que hi tornarà a haver aigua potable al sud de Gaza després que així ho hagin acordat el president dels Estats Units, Joe Biden, i el primer ministre israelià, Benjamin Netanyahu.

L’ONG Metges sense Fronteres, que està patint sobre el terreny els bombardejos constants a la Franja de Gaza, ha demanat a Israel que habiliti espais segurs on no es bombardegi per poder atendre els malalts que no poden ser evacuats.

Raquel González, responsable de Relacions Institucionals de Metges sense Fronteres, ha dit en una entrevista al 3/24 que cal que Israel asseguri que hi haurà hospitals que no seran objectius de l’artilleria:

«Hi ha molts nens, hi ha avis i àvies que no han pogut desplaçar-se. Cal que s’habilitin espais segurs i que hi hagi aturades temporals dels bombardejos, perquè ara mateix no hi ha seguretat a Gaza, cap ni una.»

Edificis destruïts pels bombardejos de l’exèrcit israelià a Gaza (EFE/Mohammed Saber)

Tres dies d’ultimàtums d’Israel

Israel havia anunciat un nou termini de tres hores per fugir del nord de Gaza aquest diumenge al matí, en un missatge que especificava que no atacaria entre les deu del matí i la una del migdia.

Ha estat el tercer cop que Israel ha donat més temps per evacuar el nord de Gaza, cosa que significava el desplaçament de més d’un milió de persones, cosa que les organitzacions internacionals han considerat impossible.

El primer ultimàtum, de 24 hores, va expirar aquest dissabte al matí. Llavors, l’exèrcit israelià va donar sis hores més, fins a les quatre de la tarda hora local, per fugir del nord de Gaza per dues carreteres.

Gentada buscant supervivents entre la runa d’una casa destruïda pels bombardejos d’Israel, aquest dilluns a Khan Yunis, al sud de la Franja de Gaza (Reuters)

Les víctimes mortals a Gaza superen les 2.750

El Ministeri de Salut de Gaza ha actualitzat aquest dilluns a primera hora el número de víctimes mortals pels bombardejos d’Israel: 2.750, mentre el número de ferits puja a 9.700 i més de 1.000 encara sota la runa.

Són gairebé el doble de morts israelians pels atacs de Hamàs, uns 1.400. L’exèrcit d’Israel també ha dit que ja s’ha informat les famílies de 155 ostatges del seu segrest en mans de Hamas (l’últim balanç era de 126 ostatges).

En total, més de 4.000 persones han mort en el conflicte entre Israel i Hamas en l’última setmana, això sense comptar el miler de milicians de Hamas que Israel afirma que van morir en els atacs de fa 10 dies als voltants de Gaza.

Israel anuncia l’evacuació de civils que viuen a tocar del Líban

D’altra banda, el ministre de Defensa d’Israel ha anunciat aquest dilluns un pla per evacuar els civils que viuen a la frontera amb el Líban.

Ho ha dit en un comunicat en què ha precisat que es vol buidar els 28 nucles habitats que hi ha en aquesta franja de 2 quilòmetres i on han mort 5 persones els últims dies pels atacs llançats per Hezbollah des del país veí.

 

 



Source link

Publicaciones Similares

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *