Feia més de tres dècades que l’anunci que Madonna va fer per a la marca Pepsi estava censurat. Corria l’any 1989 quan la coneguda com a reina del pop firmava un acord multimilionari amb aquesta companyia. Es buscava promocionar el consum de la beguda al mateix temps que es donava a conèixer la nova cançó de la cantant: «Like a prayer».
Quan el gegant del refresc va acceptar l’acord, però, no havia vist el videoclip del single que havia de ser part de l’anunci. Unes imatges que van ser polèmiques i que van portar a censurar l’espot. Avui, 34 anys després, la gala dels MTV Music Awards ho ha fet públic i la mateixa Madonna se’n feia ressò a les xarxes:
«L’anunci es va cancel·lar immediatament quan em vaig negar a canviar cap escena del vídeo on estava besant un sant negre o cremant creus.»
El missatge de Madonna continua reivindicant la seva trajectòria: «Així va començar la meva il·lustre carrera com a artista, negant-me a comprometre la meva integritat artística«:
34 years ago I made a commercial with Pepsi to celebrate the release of my song Like a Prayer.
The commercial was immediately canceled when I refused to change any scenes in the video where I was kissing a black saint or burning crosses.
So began my illustrious career as an pic.twitter.com/zHBaBtGP9v Madonna (@Madonna) September 13, 2023
La cantant dona les gràcies a Pepsi per «finalment adonar-se de la genialitat de la nostra col·laboració». I acaba l’escrit assegurant: «Els artistes són aquí per pertorbar la pau.«
L’anunci del 1989, que es pot veure a continuació, mostra Madonna dient «endavant, demana un desig«, per després veure imatges del videoclip i de la mateixa cantant mirant-les:
La polèmica de «Like a prayer»
Tot i que la marca no va incloure a l’espot cap imatge religiosa, es va veure empesa a censurar l’emissió de l’anunci. I és que el videoclip va ser condemnat per diversos grups cristians, inclòs el Vaticà, poc després que l’MTV l’estrenés.
Unes imatges polèmiques per l’època on es veu Madonna ajudant un home negre que és condemnat injustament per una agressió que no ha comès. És llavors que la protagonista es refugia en una església i venera un sant negre, que després de fer-li un petó, s’omple de vida.
Una iconografia catòlica que també apareix quan la cantant balla en un camp de creus en flames:
La cançó ja és una icona musical i va ser en un dels singles més venuts de la història, així com de la trajectòria de Madonna.
Amb tot, l’emissió de l’anunci tampoc ha estat exempt de polèmica. I és que la mateixa Madonna, hores després, publicava a Instagram una història, que només dura 24 hores, en què es prenia una coca-cola, competència de Pepsi, i ho acompanyava d’un «també bé».
Hey @CocaCola , are you good too? Cause the Queen spoke. pic.twitter.com/GbgRllrxFk
Madonna Ultimate (@MadonnaUltimate) September 14, 2023