El Ministeri de Consum ha obert un expedient a diverses companyies aèries per no oferir cap telèfon de contacte gratuït als clients o per, en cas de tenir-ne un, dificultar-hi l’accés.

El transport aeri es considera un servei bàsic d’interès general i, per tant, les empreses que donen aquest servei estan obligades a disposar d‘un telèfon gratuït d’atenció al consumidor, segons estableix una norma de la Llei General de Defensa dels Consumidors i Usuaris que ha estat modificada aquesta legislatura per protegir les persones més vulnerables.

Tot i que el ministeri no ha volgut revelar noms de les companyies afectades, segons la plataforma denunciant, FACUA, fins a setze entitats han estat investigades, d’entre les quals companyies com Iberia, Easyjet i Air Europa.

Les altres companyies denunciades per FACUA el desembre passat per no haver canviat els números per telèfons gratuïts són: Blue Air, Binter, Canary Fly, Wizzair, Volotea, Condor, Iberojet, Finnair, Iceland Air, SAS, Transavia, Wamos Air i EgyptAir.

L’associació de consumidors s’ha queixat que el ministeri no els hagi informat del resultat de la denúncia que van imposar ni hagi concretat quantes companyies ha sancionat finalment i quines són.

Panell informatiu d’arribades i sortides de vols de l’aeroport del Prat (ACN/Albert Fernàndez)

Multes de fins a 100.000 euros o de fins a sis cops el benefici obtingut

Les sancions previstes per aquest tipus d’infraccions varien segons si es consideren lleus o greus. Per a les infraccions lleus, les multes previstes van dels 150 als 10.000 euros o de fins a quatre cops el benefici il·lícit obtingut amb aquesta pràctica, en cas que l’import superi els 10.000 euros.

Si s’acaba dictaminant que les companyies investigades han comès una infracció greu, podrien ser sancionades amb multes de fins a 100.000 euros o de fins a sis cops el benefici il·lícit que hagin obtingut amb aquestes trucades, si és superior a aquest import.

Segons la normativa, el telèfon d’atenció al client ha de ser gratuït i accessible per a tots els consumidors. Els telèfons gratuïts són els que comencen amb els prefixos 800 i 900 -anomenats «de cobrament revertit automàtic»–, i no es pot oferir aquest servei a través de números geogràfics o de tarifació especial (901 i 902).

Consum també multarà diverses companyies low-cost per cobrar per l’equipatge de mà (ACN/Aleix Freixas)

Tampoc poden cobrar per l’equipatge de mà

Consum també multarà les companyies low-cost que cobren per l’equipatge de mà, segons va informar dijous passat. El ministeri ha obert un expedient a diverses aerolínies de baix cost que cobren per pujar a l’avió una bossa de mà.

La multa podria ser d’un milió d’euros o de fins a vuit vegades el benefici que s’hagi aconseguit amb aquestes pràctiques fraudulentes si supera el milió d’euros. Aquesta mena d’infraccions estan considerades entre greus i molt greus.

A més, també s’està investigant si aquestes companyies cobren una quantitat extra per voler reservar un seient al costat del que ja s’ha comprat, quan es vol acompanyar un menor o una persona dependent.

Tots dos serveis haurien d’estar inclosos en el preu del bitllet i no es poden cobrar a part.

 



Source link

Publicaciones Similares

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *