Fa una setmana Pete Doherty va visitar Barcelona per presentar el seu documental «Peter Doherty: Stranger in my own skin».
I mirant-se la ciutat va fer el gest de voler-la abraçar. I avui ha estat el palmarès del festival In-Edit qui l’ha abraçat a ell. I a la seva parella, la directora Katia de Vidas, que l’ha gravat durant deu anys, a través de gravacions domèstiques, en un retrat íntim i descarnat del líder de The Libertines i Babyshambles que li ha valgut el premi a millor documental internacional. Caos, autodestrucció i ganes d’emergir de les addicions d’un cantant que deia saber viure només dins de les cançons.

I millor documental nacional, «Revolutionary Quartet, l’enigma Gerhard», un altre retrat de factura, guió i història impecables. Dirigit per Xavier Bosch i Josep Badell, amb coproducció de TV3, rescata de l’oblit una figura cabdal, la del vallenc Robert Gerhard, un dels compositors avantguardistes més rellevants i misteriosos del segle XX. I segueix el quartet que l’homenatja el seu nom, i que va actuar en directe al cinema.
El jurat ha concedit dues mencions especials, per a la danesa «Music for Black Pigeons», una mirada reflexiva sobre les trobades entre un compositor danès i joves músics de jazz, i per a «Riqueni», guitarrista flamenc que també va tocar al festival, amb la guitarra i amb aquest retrat sobre alcoholisme, salut mental i generositat humana.
El premi al millor curtmetratge ha estat per al colpidor «Dol i fa sol». Maria Besora i Pep Garrido han acompanyat la trobada entre el grup Xiula i diverses famílies que han perdut un ésser estimat. Plegats, transformen les seves experiències sobre la mort i el dol en una cançó.
Més de 33.000 espectadors
Tot plegat en una edició de rècord, la més multitudinària dels 21 anys d’història de l’In-Edit. A falta de saber les xifres definitives –aquest diumenge encara hi ha projeccions–, ja s’han superat els 33.000 espectadors de l’any passat, amb més sessions esgotades que mai, 23, més documentals, més sessions i una constatació: el binomi música i cine, viscut en pantalla gran i en forma d’esdeveniment, no para de créixer.