Cada cop hi ha més consciència social sobre la violència sexual. Però les xifres, lluny de reduir-se, es mantenen estables o inclús augmenten. A l’Hospital Clínic, el de referència a la ciutat de Barcelona, han augmentat un 5% respecte a l’any passat.
Han atès 587 víctimes en els primers deu mesos de l’any, segons un informe que s’ha fet públic aquest dimecres. El 89% són dones.
Detecten que les agressions són cada cop més violentes. Un 37% de les dones i un 25% dels homes tenia lesions físiques entre moderades i greus.
Des del Clínic destaquen que és bàsic donar el tracte adequat des del primer moment i que això té molta importància en la recuperació. Ho explica la psiquiatra i presidenta de la Comissió de Violència Masclista de l’Hospital Clínic de Barcelona, Lluïsa Garcia Esteve:
«Les primeres atencions comencen ja a afavorir la recuperació i a l’inrevés, la manca d’aquesta primera atenció tal com ha de ser pot fer que hi hagi unes repercussions».
Anar a l’hospital abans de denunciar
A més, recalquen que és importantíssim anar a l’hospital abans de res –fins i tot abans de denunciar–, ja que l’atenció sanitària també pot jugar un paper clau en el procés judicial, segons detalla García:
«La víctima tindrà a disposició totes les proves que s’hagin pogut recavar, inclús l’informe assistencial, és a dir, el que en aquell moment la víctima relata, que això té molta importància en els judicis posteriors».
Quan arriben a urgències, la meitat de les víctimes té decidit denunciar, un 19% manifesta que no ho vol fer i un 31% està tant en xoc que no ho pot pensar en aquell moment. Una decisió difícil, que no cal prendre en un primer moment.
Un 99% d’agressors homes
L’estudi del Clínic també detalla que gairebé la totalitat dels agressors, un 99%, eren homes.
En el cas de les víctimes dones, pràcticament la meitat, el 49,2%, coneixia l’autor. D’aquests, un 7% era la parella o l’exparella.
A més, el 46% de les agressions sexuals es van cometre en un domicili.
També destaca el fet que en un 8% dels casos, l’agressió la van cometre més d’un agressor.
La meitat de les víctimes, dones menors de 25 anys
Les dades del Clínic revelen que quasi la meitat de les víctimes, el 45,8%, eren dones menors de 25 anys.
Així i tot, la franja d’edat de les víctimes és molt gran: la dona atesa més jove tenia 16 anys i la més gran 81.
Per primera vegada l’Hospital Clínic, on un de cada set treballadors ha rebut formació específica sobre violència sexual, ha atès més de 70 dones en un sol mes. En concret, 72 al juny i 79 al setembre.
El 60% de les dones van ser violades vaginal anal o oralment.
Es tracta de víctimes a qui, d’un dia per l’altre, els ha canviat la vida. Poden experimentar múltiples símptomes d’estrès posttraumàtic, depressió i ansietat.
El procés que comença aleshores, amb tractament psicològic i potser també farmacològic, és llarg i dur, però acostuma a tenir bons resultats.
Submissió química
Dels casos analitzats pel Clínic, se sospita que en almenys 1 de cada 5 l’agressió sexual va ser facilitada per drogues.
En el 72% dels casos es va confirmar la presència de substàncies a través de l’analítica. Es tractava principalment d’alcohol, cocaïna, cànnabis i amfetamines.
Pràcticament, la meitat de les víctimes presentava amnèsia parcial o total dels fets i el 60% dels casos es van concentrar en l’entorn del cap de setmana.