Rodalies ha funcionat especialment malament aquest dijous, amb més incidències fins i tot del que és habitual i retards sense motiu aparent. Tants, que alguns usuaris han acusat els treballadors de dur a terme una «vaga encoberta» prèvia a la protesta de cinc jornades convocada pel personal de Renfe i Adif i que comença aquest divendres.
Una vaga que els sindicats de treballadors han convocat com a protesta pel traspàs de Rodalies pactat entre PSOE i ERC dins dels acords d’investidura de Pedro Sánchez.
Fonts properes a l’operadora han admès aquestes demores i també baixes d’última hora entre el personal, i no neguen que es podria tractar «d’accions prèvies» a la vaga que comença aquest divendres 24 de novembre al matí i que es repetirà els dies 30 de novembre i 1, 4 i 5 de desembre, just abans del pont de la Puríssima.
Molts usuaris han alertat a través de missatges a X que els trens previstos per a una determinada hora no han passat, que s’han aturat en algunes estacions sense explicar-ne el motiu, que no hi ha hagut informació per la supressió d’alguns trajectes o que trajectes com els de Tarragona-Barcelona s’han allargat 40 minuts més del normal, fins a superar les dues hores.
Sembla que aquesta setmana estigueu ja fent una vaga encoberta. Sempre a favor de les vagues pels drets de les treballadores, però això vostre @rodalies ja passa de taca d’oli i més quan encara no hi ha RES concretat. Teniu feina @govern. Una vergonya. https://t.co/cAJgOROjgQ pic.twitter.com/NodIqurca2
Paula Herreros Serravinyals (@ppaulaherreros) November 23, 2023

«Si avui no hi ha vaga, què està passant?»
Alguns dels usuaris que hem trobat al migdia a l’estació de Sants confirmen aquesta impressió. Com l’Aurora Alba, que ha arribat en AVE des de Madrid i havia d’enllaçar amb un Rodalies cap al Maresme que porta 20 minuts de retard. Diu que «a Madrid ja hi havia qui deia que hi havia accions encobertes per fer més pressió».
La Carme Alsina espera el mateix Rodalies per tornar a Blanes. N’ha agafat un a primera hora del matí i ja ha patit retards no justificats; en concret, han estat 10 minuts parats a Calella, sense que ningú els digués per què. I ara, de tornada, en porten 20, de retard.
La Guida Aiza Estopa ha d’anar cap a Mataró i també fa 20 minuts que s’espera sense que ningú els informi dels motius dels endarreriments:
«Si no hi ha vaga avui, què està passant? A les pantalles tot està en demora.»
I no entén els motius de la vaga pel traspàs perquè, afegeix «això pitjor no pot anar». També l’Adrià Gómez es queixa «pels retards constants» que el fan arribar tard a la feina dia sí, dia també.

Catalunya, on més es pot notar la vaga
Els sindicats han advertit que a Catalunya la convocatòria pot tenir una «major incidència» perquè els serveis mínims, del 66% en hora punta, es van comunicar tard. Durant els cinc dies de vaga oficial, Renfe cancel·larà 1.548 trens a tot l’Estat, 400 a Catalunya.
Aquesta suposada vaga encoberta ha coincidit en el temps amb una avaria a la catenària a l’estació de Maçanet, a l’R11, fet que ha causat demores d’uns tres quarts d’hora. També en aquest cas, alguns usuaris es preguntaven si s’havia avançat la jornada de vaga:
Fa tres hores que som al tren i per megafonia:»mañana debido a la huelga puede haber disrupciones en el servicio ????»
Us hi haureu d’esforçar molt, perquè es noti Ferran Martí (@FerranMT) November 23, 2023
Podeu informar si us plau. Poca i dolenta. Porto quasi 2 hores intentant agafar un tren cap a gironaaaaaa
Mariona Espadaler (@Marionespadaler) November 23, 2023
Segons Adif, la incidència ha estat fruit d’una manca de tensió a la catenària de l’estació. Els combois han hagut de circular per via única mentre els tècnics treballaven per resoldre-la.
Per la seva banda, el responsable de Renfe a Catalunya, José Bravo, ha negat que avui hi hagi cap vaga encoberta. Considera que l’acord pel traspàs de Rodalies a Catalunya suposa una «agressió al model» de Renfe i Adif i, tot i que no es coneix encara la lletra petita d’aquest pacte, ha negat que sigui una vaga preventiva, segons ha assegurat en declaracions a Catalunya Ràdio.
També ho ha negat Miguel Huélamo, maquinista i membre del Comitè d’empresa de la CGT, que diu que l’empresa sempre atribueix les baixes i incidències a vagues encobertes:
«Porto 37 anys i no hi ha vaga en què no s’utilitzin aquests arguments absurds. Si la gent està de baixa és mèdica, i ja està. I els retards són per la qualitat d’obres que s’estan fent, i això és positiu.»
En les últimes hores, els comitès d’empresa de Renfe i Adif han criticat que els serveis mínims per als cinc dies de vaga. Asseguren que són «abusius», que preveuen una activitat «per sobre de la que es desenvolupa en l’actualitat» i que, per tant, es cobrirà «quasi el 100% de l’activitat real».
A Catalunya, els serveis mínims són del 66% en hora punta i 33% en hores vall. I al conjunt de l’Estat, seran del 75% en hores punta i la meitat en la resta de franges, del 65% en Mitjana Distància i del 72% en Llarga Distància i AVE.
Els sindicats dels treballadors de Renfe i Adif recomanen als usuaris de tot l’Estat que aquest divendres busquin «un mitjà de transport alternatiu» per evitar sortir perjudicats en els seus desplaçaments previstos.