La cadena de supermercats Veritas ha arribat a un acord amb la Plataforma per la Llengua per impulsar el català i, a canvi, estalviar-se el judici per l’acomiadament d’una treballadora de l’establiment de Puigcerdà per motius lingüístics.

Al maig, la noia va denunciar l’empresa per haver-la fet fora per parlar en català amb els clients. Ara, fruit d’aquest acord, l’empresa es compromet a etiquetar els productes en català i a oferir cursos de sensibilització lingüística a la plantilla.

La treballadora, que rebrà una indemnització perquè ha preferit no tornar al lloc de treball, ho veu «una victòria de principis», mentre que la Intersindical, que li ha donat suport, diu que tot i aquest avenç encara queda «molta feina per fer» en defensa de la llengua.

Mantenir el català amb dos treballadors de la central

El cas el va fer públic Plataforma per la Llengua, que va denunciar que la treballadora estava en període de proves quan va mantenir el català a l’hora d’atendre dues persones que se li havien adreçat en castellà i que van resultar ser treballadors de les oficines de la mateixa empresa.

En un àudio que va fer públic l’entitat, es pot sentir com un encarregat li va reconèixer a la noia que aquest era el motiu de l’acomiadament:

«Vas atendre [en català] dos clients que parlaven castellà i eren d’oficines. I es van queixar.»

En la conversa, la treballadora assegurava: «Si no m’haguessin entès m’ho haurien dit, però no em van dir res». També remarcava que no tenia cap problema a respondre «en castellà, en francès o en alemany» quan els clients no l’entenien.

En aquell moment, el president i fundador de la companyia, Silvio Elías, va negar «categòricament» a «El matí de Catalunya Ràdio» que l’acomiadament fos per motius de llengua i va assegurar que «el català és llengua vehicular» de l’empresa.

Segons l’extreballadora, feia uns quinze dies que era al supermercat quan va rebre un avís: «Si no parles en castellà a qui se t’adreça en aquesta llengua, et farem fora».

L’extreballadora explica que l’encarregat els va enviar instruccions per Whatsapp (CCMA)

De fet, una companya que també acabava de començar a la botiga li hauria demanat que li parlés en castellà, perquè, tot i entendre’l, el català no li agradava.

La noia es va continuar dirigint en català als companys de feina i, segons la seva versió, que l’empresa sempre ha negat, l’encarregat els va indicar que fessin servir l’idioma «que fos més còmode per a totes dues parts» a l’hora de parlar entre companys.

L’acord per evitar el judici: etiquetatge i cursos

El cas va derivar en una demanda per acomiadament improcedent que havia d’arribar a judici aquest dimarts al jutjat social número 3 de Girona. Però un acord a última hora entre l’empresa, l’entitat i l’extreballadora ha evitat la vista.

Segons informa Plataforma per la Llengua, el pacte recull que la cadena de supermercats impulsarà el català i aplicarà aquests canvis durant el 2024.

En concret, la companyia ha acceptat etiquetar els productes en català (tant els de la marca Veritas com els de Viridis), incrementarà la presència de la llengua a totes les seves xarxes socials (el 50% dels continguts que publiqui seran en català) i oferirà cursos de sensibilització i gestió lingüística a la plantilla.

Per garantir que es compleixin aquests acords, la cadena de supermercats ecològics nomenarà un interlocutor. Plataforma per la Llengua també celebra que, prèviament al pacte, Ecoveritas ja hagi «introduït el català als tiquets de compra«.

«Aconseguirem viure plenament en català»

L’empresa ha acceptat indemnitzar la treballadora, que no vol retornar al seu lloc de treball en considerar que l’ambient estaria enrarit.

L’afectada, però, celebra que Ecoveritas s’hagi compromès amb el català i afirma: «Si cadascú hi posa la seva petita part, aconseguirem viure plenament en català a Catalunya.»

«Realment Ecoveritas s’ha convertit en un exemple per a moltes empreses«, diu, en referència als compromisos lingüístics que ha subscrit.

«Estic contenta d’haver pogut lluitar per allò que creia, i haver-ho aconseguit em fa molta il·lusió; és un petit exemple d’un final feliç«, afirma l’extreballadora.

Concentració de suport

Aquest dimarts, després del pacte, la Intersindical ha fet una concentració per donar suport a la noia davant el Palau de Justícia de Girona.

Un grup de manifestants s’han aplegat davant dels jutjats de Girona (ACN/Marina López)

La portaveu del sindicat a la demarcació, Àngels Torrents, ha agraït «la dignitat» de la treballadora i ha lamentat que, malgrat que aquest cas s’hagi pogut resoldre satisfactòriament, encara queda molta feina per fer.

«A banda d’allò que diu la normativa, el català ens cohesiona com a treballadors i com a empreses«, ha afirmat Torrents.

«Ens trobem amb molts espais on s’impedeix parlar-hi, fins i tot dins la mateixa administració; per això, el que volem és demanar que tothom qui detecti que se li està incomplint aquest dret no defalleixi«, ha conclòs la portaveu de la Intersindical.





Source link

Publicaciones Similares

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *