L’endemà de l’atac més mortífer contra Israel des del 1973, l’exèrcit israelià ha recuperat posicions preses per Hamas, però continuen els bombardejos i els combats. Les tropes israelianes han tornat a agafar el control de 29 llocs del seu territori on havien penetrat els milicians islamistes, però es mantenen els combats en 8 indrets més, segons ha informat el portaveu de l’exèrcit israelià, Richart Hecht.
Entre aquests 8 llocs hi ha les ciutats de Sderot i Be’eri, dues de les que han registrat més víctimes. Per ara, el balanç a la banda israeliana és d’almenys 250 morts i més de 1.500 ferits, mentre que la contraofensiva sobre la Franja de Gaza ha provocat 313 morts i prop de 2.000 ferits, segons el balanç actualitzat aquest matí.
També hi ha enfrontaments a la base militar del districte sud del Comandament Central.
Hamas ha confirmat que la batalla continua. En un comunicat, ha parlat de «combats acarnissats» a l’interior d’Israel.
En un discurs, el líder del moviment, Ismail Haniyeh, ha afirmat que l’assalt que va començar a Gaza s’estendrà a Cisjordània i Jerusalem i ha recordat que els habitants de la Franja viuen sota el bloqueig d’Israel des de fa 16 anys. Per això, va dir, l’ofensiva no ha de sorprendre a ningú. «Quantes vegades us hem advertit que el poble palestí fa 75 anys que viu en camps de refugiats i us negueu a reconèixer els drets del nostre poble?», va remarcar.

Encara hi ha una cinquantena d’ostatges en mans de Hamas
A les zones alliberades, els militars han pogut rescatar israelians segrestats per Hamas a llocs com la comissaria de Sderot o els quibuts de Be’eri i Ofakim, però l’exèrcit no n’ha donat xifres.
Hecht sí que ha indicat que hi ha mig centenar de persones encara retingudes a Gaza. «Soldats, però també civils, incloent-hi nens i avis», ha afirmat.
L’ambaixa d’Israel als Estats Units ha elevat a un centenar els segretats.
🚨 Operational Update: pic.twitter.com/hJlnftPmJN
Embassy of Israel to the USA | #IsraelUSA75 (@IsraelinUSA) October 8, 2023
Les incursions terrestres dels milicians palestins van sorprendre els israelians i les imatges d’ostatges portats cap a la Franja de Gaza han inundat les xarxes socials, encara que és difícil verificar-les.
Israel bombardeja Hezbollah al Líban per un atac amb míssils i trets de morter
Com ja es temia, els enfrontaments han arribat més enllà de la Franja de Gaza. Les milícies de Hezbollah han disparat diversos trets de morter i míssils cap a Israel des del sud del Líban, a l’àrea de les Granges de Cheeba, controlades per Israel però en disputa amb el Líban i Síria.
«Hem atacat tres posicions de l’ocupació sionista», han reivindicat des de l’organització.
En resposta, drons de l’exèrcit d’Israel han atacat infraestructura de l’organització xiïita a la zona.
«L’exèrcit continuarà operant en totes les regions i en qualsevol moment necessari per garantir la seguretat dels civils israelians», ha afirmat el portaveu militar d’Israel.
Israel ja va estar en guerra el 2006 contra les forces de Hezbollah al Líban i, des d’aleshores, els dos països continuen tècnicament el conflicte.
S’esperen més atacs a la Franja de Gaza
Israel ha promès una venjança «sense precedents» per aquest «dia negre», en paraules del primer ministre, Benjamin Netanyahu, que també ha assegurat que la guerra serà «llarga i complicada». I el pitjor a la Franja de Gaza, on han continuat els atacs aeris durant la nit, encara hauria d’arribar.
L’exèrcit hebreu ha informat que evacuarà totes les comunitats israelianes properes «per seguretat», cosa que fa pensar que prepara un atac més gran. «Encara no hem netejat tota l’àrea. Encara pot haver-hi terroristes», ha afirmat el portaveu militar.

En l’operatiu també es desallotjaran comunitats palestines dins de Gaza, perquè es reubiquin en altres punts de la Franja. Segons l’exèrcit, aquests moviments serviran per «desmantellar infraestructura de Hamas».
I ha afegit que la matinada d’aquest diumenge han atacat 426 punts, com bases militars, magatzems d’armes, llançadores de coets i túnels.
Sobre la durada de la guerra, el portaveu ha admès que «costarà temps». No ha descartat que hi pugui haver una incursió terrestre a Gaza, però, en tot cas, no sembla que hagi de ser imminent.